System wzmocnień eliminujących negatywne zachowania dzieci

SYSTEM WZMOCNIEŃ ELIMINUJĄCYCH NEGATYWNE ZACHOWANIA U DZIECI.

Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia, co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując wspólnie z nimi ,,Kontrakt grupowy” musimy zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie egzekwować go. Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.

Formy nagradzania zachowań respektujących ustalone normy i zasady

  • pochwała wobec grupy,
  • pochwała indywidualna,
  • pochwała przed rodzicami,
  • atrakcyjne spędzanie czasu, atrakcyjna zabawa w grupie według pomysłu dzieci,
  • darzenie dziecka szczególnym zaufaniem np. zwiększając zakres jego samodzielności,
  • przywilej pełnienia dyżurów,
  • drobne nagrody rzeczowe, np. odznaki, pieczątki  naklejki, uśmiechnięte buźki na tablicy),
  • dostęp do atrakcyjnej zabawki.

Nagradzamy za:

  • stosowanie ustalonych umów i zasad,
  • wysiłek włożony w wykonanie pracy, zadania,
  • wypełnienie podjętych obowiązków,
  • bezinteresowną pomoc innym,
  • aktywny udział w pracach grupy.

Po ustaleniu norm postępowania powinniśmy także ustalić konsekwencje za brak podporządkowania się im.

Formy stosowane za niestosowanie się do ustalonych wspólnie zasad

  • brak nagrody, czerwona buźka na tablicy,
  • czasowe odebranie przyznanego przywileju (np. utrata funkcji dyżurnego),
  • zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji (temperowanie i segregowanie kredek, układanie książeczek, wykonanie laurki itp.),
  • upomnienie słowne ( przypomnienie obowiązujących zasad),
  • rozmowa – przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji ) – „krzesełko przemyśleń”,
  • wyrażenie przez nauczyciela smutku i niezadowolenia z powodu zachowania dziecka,
  • odsunięcie na krótki czas od zabawy,
  • poinformowanie rodziców o przewinieniu.

Brak nagrody za:

  • nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu,
  • stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych,
  • niekulturalne zachowanie wobec innych,
  • niszczenie wytworów pracy innych, wspólnej własności oraz własności innych dzieci,
  • celowe niewywiązanie się z podjętych obowiązków.
Opracowała: Magdalena J.